Σε αυτό εδώ το άρθρο θα προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε τα αλυσοπρίονα.
Θα αναφερθούμε σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται, από τι αποτελούνται, πως τα χειριζόμαστε εύκολα και με ασφάλεια και πως τα συντηρούμε σωστά.

Αρχικώς θα αναφερθούμε σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται τα αλυσοπρίονα.

Ανάλογα με τον τύπο κινητήρα τους χωρίζονται σε:

Η κάθε κατηγορία προορίζεται για διαφορετικές δουλειές και ανάγκες και έχει τόσο πλεονεκτήματα όσο και μειονεκτήματα.

Βενζινοκίνητα: Τα πλεονεκτήματα τους είναι ότι ο δίχρονος βενζινοκινητήρας τους σας παρέχει αυξημένη ισχύ και ροπή για πολλές ώρες απαιτητικής και σκληρής εργασίας και μεγάλη αυτονομία, δηλαδή ότι δεν εξαρτάστε από καλώδια και μπρίζες. Τα μειονεκτήματά τους είναι ο αυξημένος θόρυβος λειτουργίας τους, τα καυσαέρια που παράγουν, υψηλό κόστος χρήσης και συντήρησης.

Ηλεκτρικά: Τα ηλεκτρικά αλυσοπρίονα σας προσφέρουν πλεονεκτήματα όπως χαμηλό βάρος, αθόρυβη λειτουργία και χωρίς καυσαέρια, χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης. Έχουν όμως και σημαντικά μειονεκτήματα όπως ότι εξαρτάστε από την ύπαρξη ηλεκτρικού ρεύματος στο χώρο εργασίας σας και ο ηλεκτρικός τους κινητήρας δεν προορίζεται για πολύωρη σκληρή εργασία. Προτείνονται για μη απαιτητικές εργασίες.

Μπαταρίας: Τα πλεονεκτήματά τους είναι η αθόρυβη και χωρίς καυσαέρια λειτουργία τους και η ανεξαρτησία τους από μπρίζες και καλώδια. Το μεγάλο τους μειονέκτημα είναι ότι η χρήση τους εξαρτάται από την μπαταρία και από το πόσο φορτισμένη είναι.

Ανάλογα με τον τύπο χρήσης χωρίζονται σε:

  • αλυσοπρίονα γενικής χρήσης
  • αλυσοπρίονα κλαδευτικά

Τα γενικής χρήσης είναι για όλες τις εργασίες που σχετίζονται με το κόψιμο ξύλων ενώ τα κλαδευτικά προορίζονται για το κλάδεμα κλαδιών και χαρακτηριστικό γνώρισμά τους είναι το χαμηλό βάρος και ο μικρός όγκος.

Σε αυτό εδώ το άρθρο θα ασχοληθούμε εκτενώς με τα βενζινοκίνητα αλυσοπρίονα μιας και αυτά είναι τα ευρέως χρησιμοποιούμενα και έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες στη χρήση και τη συντήρησή τους.

Μέρη αλυσοπρίονου

Βλέποντας την παραπάνω εικόνα μπορούμε να καταλάβουμε ποια είναι τα βασικά μέρη ενός αλυσοπρίονου. Πιο συγκεκριμένα αποτελείται από το κυρίως σώμα όπου φέρει τον κινητήρα του ο οποίος είναι δίχρονος βενζινοκίνητος. Πάνω στο κυρίως σώμα βρίσκεται η χειρόμιζα την οποία τραβώντας την θέτουμε σε λειτουργία το αλυσοπρίονό μας (Θα αναφερθούμε πιο κάτω εκτενώς πως βάζουμε μπροστά εύκολα και γρήγορα). Έπειτα υπάρχει το γκάζι το οποίο πατώντας το σε συνδυασμό με την ασφάλεια γκαζιού, ο κινητήρας ανεβάζει στροφές και γυρνάει την αλυσίδα κοπής. Η λαβή εξυπηρετεί ώστε να μπορούμε να το κρατάμε σταθερά με το άλλο μας χέρι. Το φρένο αλυσίδας βρίσκεται στην καταλληλότερη θέση, για λόγους ασφαλείας, ώστε πατώντας το να ακινητοποιεί την αλυσίδα. Αν το φρένο αλυσίδας είναι πατημένο η αλυσίδα σε καμία περίπτωση δε γυρίζει. Αυτό εξυπηρετεί ώστε να μπορούμε να κάνουμε και κάτι άλλο (π.χ. σκαρφάλωμα σε δέντρο, μεταφορά κομμένων ξύλων) χωρίς να χρειάζεται να αναβοσβήνουμε το αλυσοπρίονό μας. Η δαγκάνα εξυπηρετεί στο να μπορούμε να κρατάμε πιο σταθερά τα κλαδιά και τους κορμούς που κόβουμε. Πάνω στη λάμα ολισθαίνει η αλυσίδα η οποία φέρει ειδικά δόντια κοπής, τα οποία κόβουν το ξύλο. Στο εμπόριο κυκλοφορούν λάμες σε διάφορα μήκη αναλόγως το αλυσοπρίονο και τη δουλειά για την οποία προορίζονται. Επίσης και στις αλυσίδες υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία με διάφορους τύπους και μεγέθη.

Σωστή χρήση αλυσοπρίονου

Λίπανση

Όπως προαναφέραμε τα αλυσοπρίονα φέρουν δίχρονο βενζινοκινητήρα και η λίπανση του κινητήρα τους γίνεται με κατάλληλο λάδι το οποίο αναμιγνύεται με τη βενζίνη και το μίγμα αυτό ρίχνεται μέσα στο ρεζερβουάρ τους. Για τη σωστή λειτουργία τους, την αποδοτική χρήση τους και τη μακροζωία τους χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην ποιότητα του λαδιού μίξης και στη σωστή αναλογία βενζίνης-λαδιού. Η σωστή αναλογία για κάθε αλυσοπρίονο είναι μόνο εκείνη που προτείνει ο κατασκευαστής του. Συνήθως είναι 50:1 που σημαίνει ότι στο 1 Lt βενζίνης αναμιγνύουμε 20 ml λάδι μίξης.

Επίσης και η αλυσίδα που ολισθαίνει πάνω στη λάμα χρειάζεται κατάλληλο λάδι όπου και η ποιότητα αυτού του λαδιού παίζει σημαντικό ρόλο στην απόδοση του αλυσοπρίονου μας. Αυτό το λάδι έχει δημιουργηθεί ειδικά για να διατηρεί την οξύτητά του στις μεγάλες θερμοκρασίες που δημιουργούνται κατά την τριβή της αλυσίδας μέσα στο αυλάκι της λάμας.

Εκκίνηση

Πάμε να δούμε τώρα πως βάζουμε μπροστά σωστά και εύκολα ένα βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο. Η εκκίνηση του αλυσοπρίονου είναι ένα κομμάτι όπου γίνονται πολλά λάθη και ταλαιπωρεί αρκετούς χρήστες. Καταρχήν υπάρχουν δύο περιπτώσεις εκκίνησης α) με κρύο κινητήρα και β) με ζεστό κινητήρα.

α) Με κρύο κινητήρα
  • Ενεργοποιούμε το φρένο της αλυσίδας
  • Εάν το αλυσοπρίονο σας διαθέτει κουμπί αποσυμπίεσης, πιέστε το
  • Βάλτε το διακόπτη στη θέση ON και ενεργοποιήστε το τσοκ
  • Εάν το αλυσοπρίονο σας διαθέτει φούσκα για την αντλία καυσίμου πιέστε την μερικές φορές έως ότου το καύσιμο να γίνει ορατό μέσα στη φούσκα και να εισέλθει μέσα στο καρμπυρατέρ
  • Εκκίνηση με το αλυσοπρίονο στο έδαφος (προτείνεται): Τοποθετήστε το δεξί σας πόδι στην πίσω λαβή και κρατήστε σταθερά τη μπροστινή λαβή με το αριστερό σας χέρι
  • Τραβήξτε το σχοινί της μίζας μερικές φορές μέχρι να ακουστεί ένα ‘’σκάσιμο’’ από τον κινητήρα. Έπειτα απενεργοποιήστε το τσοκ και ξανατραβήξτε το σχοινί της μίζας και το αλυσοπρίονο σας πήρε μπροστά
  • Πατήστε το γκάζι μερικές φορές για να αποκτήσετε την αίσθηση για τον τρόπο με τον οποίο το πριόνι αντιδρά στο γκάζι
β) Με ζεστό κινητήρα

Όταν ο κινητήρας είναι ζεστός δεν χρειάζεται η χρήση του τσοκ για την εκκίνηση. Ακολουθήστε τις παραπάνω οδηγίες, αγνοώντας τις αναφορές στη χρήση του τσοκ.

Αλυσίδα αλυσοπρίονου

Πάμε να δούμε τι ισχύει για τις αλυσίδες. Στις παρακάτω εικόνες γίνονται επεξηγήσεις βασικών εννοιών.

Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται ένα δόντι κοπής

Στην παρακάτω εικόνα φαίνονται οι τύποι της αλυσίδας

Το βήμα της αλυσίδας είναι η απόσταση μεταξύ τριών συνεχόμενων πιρτσινιών διά του 2.

Η επιλογή της σωστής αλυσίδας είναι μια βασική προϋπόθεση για την οικονομική χρήση του αλυσοπρίονου σας. Επιλέξτε την ιδανική αλυσίδα για κάθε σκοπό χρήσης και για κάθε κατηγορία ισχύος. Ακόμα για τη σωστή χρήση και την υψηλή απόδοση της αλυσίδας, πρέπει να λιπαίνεται σωστά με κατάλληλα λιπαντικά και να είναι σωστά ρυθμισμένη όσον αφορά το τέντωμα.

Τέντωμα αλυσίδας

Πάμε να δούμε τώρα πως ρυθμίζεται σωστά η αλυσίδα στο αλυσοπρίονο μας

  • Λύστε τα παξιμάδια του καλύμματος της λάμας που είναι στο πλάι του πριονιού
  • Τραβήξτε προς τα πάνω τη λάμα και κρατήστε την έτσι μέχρι να τεντώσετε την αλυσίδα
  • Γυρίστε τη βίδα ρύθμισης της τάσης της αλυσίδας έως ότου το κάτω μέρος της αλυσίδας (οδηγοί - γλώσσες) ακουμπήσουν στο αυλάκι της λάμας
  • Τραβώντας την άκρη της λάμας προς τα επάνω, σφίξτε πρώτα το πίσω παξιμάδι στερέωσης του καλύμματος και έπειτα το μπροστά παξιμάδι
  • Ελέγξτε την τάση της αλυσίδας κατά μήκος της λάμας, η αλυσίδα θα πρέπει να είναι μαζεμένη και να κινείται ελεύθερα

Σημείωση: Ποτέ μην επιχειρείτε να ρυθμίσετε το τέντωμα της αλυσίδας μετά από κόψιμο ή με γυμνά χέρια.

Συντήρηση αλυσοπρίονου

Τέλος πάμε να δούμε πως συντηρούμε σωστά ένα αλυσοπρίονο. Η σωστή συντήρηση του σημαίνει υψηλή απόδοση, χαμηλό κόστος χρήσης, εξοικονόμηση χρημάτων στο service και μακροζωία. Καταρχήν να επισημάνουμε ότι θα πρέπει να ακολουθείτε τις οδηγίες συντήρησης του εκάστοτε κατασκευαστή και εντός των προκαθορισμένων χρονικών ορίων.

Εμείς αυτό που μπορούμε να σας συμβουλέψουμε είναι να προσέχετε πολύ την ποιότητα του λαδιού μίξης στη σωστή αναλογία του καθώς και το κατάστημα από το οποίο θα το προμηθευτείτε. Ακόμα ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα πρέπει να ελέγχετε την κατάσταση και το τέντωμα της αλυσίδας.

Αποθήκευση αλυσοπρίονου.

Όταν θέλετε να αποθηκεύσετε το αλυσοπρίονο σας και δεν πρόκειται να το χρησιμοποιήσετε για πάνω από 15-20 μέρες αδειάστε το ρεζερβουάρ του από το καύσιμο και βάλτε το μπροστά ούτως ώστε να κάψει το εναπομείναν καύσιμο στο καρμπυρατέρ του, διότι αν μείνει καύσιμο στο καρμπυρατέρ για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλεί διάφορες οξειδώσεις με αποτέλεσμα τη μη σωστή λειτουργία του αλυσοπρίονου και την πρόκληση βλαβών.